Livrarea comenzilor plasate în această perioada se va face începând cu 01.11.2024

Recompensarea angajatilor si idei de a rasplati efortul personalului de-a lungul anului

13.07.2022
Boutique Cadeaux

Un mediu de lucru relaxat, salarii bune si beneficii precum abonamente la sala sau pentru alte activitati sunt printre cele mai raspandite pachete de care se bucura angajatii din firmele romanesti. Chiar daca acestea motiveaza personalul intr-o mare masura, ele sunt metodele prin care companiile reusesc sa gaseasca oameni care sa lucreze pentru ele, dar nu neaparat sa ii retina. De aceea, in mediul corporate cadourile au devenit destul de obisnuite.


Exista mai multe metode de a rasplati angajatii, printre care primele oferite cu ocazia sarbatorilor sunt printre cel mai des intalnite atat in firmele mici, cat si in cele mai mari. Cu toate acestea, sunt si alte metode prin care personalul se poate recompensa si care sa nu presupuna alocarea unei sume de bani consistente de fiecare data pentru astfel de bonusuri, aceea putand fi utilizata pentru mariri de salariu sau alte investitii facute tot in beneficiul acestora.


Cum se poate face recompensarea angajatilor si ce cadouri poti alege in asa fel incat acestia sa fie multumiti si sa se simta apreciati? Acest articol isi propune sa iti ofere cateva solutii interesante cu ajutorul carora sa iti poti rasplati personalul de-a lungul intregului an, nu doar cu ocaziile obisnuite, precum Pastele sau Craciunul.


Cuprins:

  1. Recompensarea angajatilor si motivele pentru a apela la o astfel de solutie
    1. Strategii de recompensare a angajatilor
    2. Metode de recompensare pentru angajati
  2. Recompensarea personalului: Idei usor de implementat
    1. Recompensarea angajatilor prin prime si bonsuri
    2. Recompensarea angajatilor prin cadouri de tip cosuri corporate
    3. Recompensarea angajatilor prin alte stimulente

1. Recompensarea angajatilor si motivele pentru a apela la o astfel de solutie

Exista destul de multe motive in spatele deciziei de recompensare a angajatilor, iar unul dintre cele mai importante se refera la retentia acestora. In afara acesteia, unul dintre cele mai importante roluri ale rasplatirii personalului ar putea fi si aprecierea pe care angajatorul o are fata de acestia pe parcursul intregului an, nu doar in anumite momente.


Alte motive de recompensare pentru angajati pot fi si urmatoarele:

  • intarirea sentimentului de aparenenta in companie;
  • demonstrarea importantei pe care acestia o au in firma tot timpul, nu doar cu anumite ocazii, precum sarbatorile sau aniversarile corporate;
  • aratarea aprecierii fata de personal in momente-cheie, precum indeplinirea anumitor obiective la care au participat;
  • motivarea angajatilor a lucra in continuare la fel de bine sau chiar mai bine.

De aceea, este important ca atunci cand hotarasti sa ii recompensezi pe cei alaturi de care lucrezi si care te ajuta sa indeplinesti obiectivele firmei tale sa alegi cadourile potrivite. Printre acestea, cosurile cadou corporate sunt printre cele mai adecvate, acestea putand fi personalizate prin diverse elemente, adaugand astfel o nota personala din partea managementului.
Exista mai multe strategii de recompensare pentru angajati, alegerea putand fi facuta in functie de context.

1.1. Strategii de recompensare a angajatilor

Atunci cand stabiliesti ca este timpul sa oferi diverse cadouri angajatilor poti avea in vedere propria grila dupa care acorzi recompensele respective, insa te poti baza si pe tehnici cunoscute si implementate de ani de zile astfel incat au devenit recunoscute la nivel extins.


Una dintre cele mai cunoscute strategii de recompensare a angajatilor este Teoria lui Maslow care se bazeaza pe nevoile oamenilor. Astfel:

  • prima si cea mai importanta este nevoia de a avea un adapost si satisfactia nevoilor primodiale care tin bunastarea omului;
  • a doua are legatura cu nevoia de siguranta care este garantata prin locul de munca, o stare de sanatate buna si prosperitatea financiara;
  • a treia nevoie este cea de socializare;
  • a patra nevoie tine de recunoastere, de apreciere si de a avea un statut social cat mai bun;
  • a cincea nevoie este legata de dorinta de a evoula.

Daca primele trei nevoi pot fi indeplinite prin locul de munca, salariul si alte beneficii oferite in mod curent, ultimele doua pot avea o legatura stransa cu felul in care angajatorul se raporteaza la ei, mai precis cum ii poate stimula sa isi imbunatateasca statutul social prin promovarea la locul de munca, dar si de felul in care le recunoaste munca si le demonstreaza aprecierea.


Pentru ca nu de fiecare data rasplata poate fi facuta doar din punct de vedere financiar, este bine sa ai in vedere si alte tipuri de cadouri pe care le poti oferi. In sprijinul acestei strategii de recompensare a angajatilor vine Teoria lui Adams care sustine ca personalul nu poate fi motivat prin aceeasi metoda de fiecare data, mai ales ca trebuie sa existe echitate intre contributia muncii si recunoasterea acesteia.


Din acest punct de vedere, cosurile cadou reprezinta o alternativa buna atunci unii angajati contribuie mai putin, in timp ce altii mai mult, insa recompensa se adreseaza tuturor celor din firma.


1.2. Metode de recompensare pentru angajati

Recompensarea angajatilor se poate face prin mai multe metode, chiar daca printre cele mai des intalnite sunt cele sub forma pecuniara. Acestea insa pot duce in timp la plafonare sau demotivare. In ziua de azi exista mai multe feluri prin care personalul poate fi rasplatit. De asemenea, tinand cont de faptul ca fiecare om este unic si are propriile-i preferinte, ceea ce ii place unuia, altuia ar putea sa ii placa mai putin sau chiar deloc. Acesta este unul dintre principalele motive de a apela si la alte solutii decat cele financiare pentru ca toti angajatii sa fie multumiti.


In folosirea mai multor strategii de recompensare a angajatilor poti tine cont si de parerea acestora, astfel ca se pot organiza intaliniri sau se pot pune la dispozitie cutii de sugestii cu cateva optiuni din care acestia le pot vota pe cele pe care le doresc.


Metodele de recompensare a personalului trebuie sa tina cont si de ocazia cu care acestia se vor rasplati. Astfel:

  • exista ocaziile obisnuite precum sarbatorile de iarna si de Paste;
  • exista si aniversarile firmei cu ocazia carora se pot oferi stimulente financiare;
  • o alta ocazie poate fi indeplinirea unui obiectiv foarte important la care a lucrat intreaga firma;
  • ocaziile individuale, precum aniversarea unui numar de ani a unui angajat sau pensionarea.

De aceea, este bine sa ai in vedere si acest aspect atunci cand alegi metodele de rasplata a angajatilor.


 2. Recompensarea personalului: Idei usor de implementat 

Exista mai multe metode de recompensare pentru angajati, fiecare firma putand sa aleaga una sau mai multe strategii in functie de beneficiile pe care doreste sa le ofere, precum si de cultura companiei. Bineinetels ca de cele mai multe ori sunt preferate ideile care pot fi implementate usor, mai ales in societati mari, dar si in cele mici care vor sa eficientizeze acest proces si care doresc sa se concentreze mai mult pe rasplata personalului.


Printre cele mai cunoscute si utilizate strategii de recompensare a angajatilor se regasec:

  • primele si bonusurile care la prima vedere par cel mai usor de oferit;
  • cadourile de tip cosuri corporate care sunt elegante si care pot fi si personalizate in functie de ocazie;
  • alte stimulente care pot insemna zile libere sau alte compensatii.

Firmele pot opta insa si pentru alte tipuri de recompense, astfel incat angajatii sa se regaseasca in ele.


2.1. Recompensarea angajatilor prin prime si bonsuri 

Primele si bonsurile sunt printre cele mai vechi si utilizate metode de rasplata a angajatilor. Acestea par destul de usor de implementat deoarece departamentul HR are lista cu intreg personalul iar virarea sumelor aferente se face acum prin soft-uri dedicate in contul fiecarui beneficiar.

 

  • Din punct de vedere al motivatiei, o suma de bani poate parea intr-adevar un stimulent foarte bun, insa acesta nu poate fi oferit cu fiecare ocazie din mai multe motive, printre care:nu toate eforturile depuse de angajati sunt egale, asadar in unele cazuri trebuie sa existe departajari;
  • anumite proiecte sunt preluate doar unul sau mai multe departamente, existand riscul de a crea nemultumiri printre angajatii care nu participa si nu sunt recompensati;
  • in firme pot exista si perioade mai putin bune din punct de vedere financiar, ceea ce ar putea duce la presiuni suplimentare pe bugetele pentru prime si bonsuri;
  • crearea unui buget special pentru astfel de recompense poate fi dificila uneori.

Primele si bonusurile sunt recompense recomandate atunci cand fie exista proiecte mari care aduc un profit generos, la aniversarea firmei, precum si cu ocazii si merite deosebite ale angajatilor. Pe langa acestea, personalul societatilor apreciaza adesea maririle de salarii care aduc predicitibilitate pentru viitor.


2.2. Recompensarea angajatilor prin cadouri de tip cosuri corporate

Pentru ca industria cadourilor evolueaza, aparitia darurilor de tip cosuri corporate a fost una naturala, principalul lor rol fiind sa exprime aprecierea si recunostinta.


Aprecierea muncii unui angajat poate fi aratata destul de bine cu ajutorul cadourilor corporate, cosurile iesind din tiparele primelor si bonsurilor. Acestea au destul de multe avantaje, astfel incat sa poata fi oferite atat de firmele mari, dar si de cele mai mici care doresc sa le foloseasca drept recompense pentru angajati.
Iata doar cateva din avantajele alegerii unor cosuri cadou drept recompensa pentru personal:

  • primul si unul dintre cele mai importante este ca pot fi personalizate;
  • iti poti stabili bugetul in functie de ele, deoarece exista atat de multe variante incat este usor sa te incadrezi in plafoane mai mici sau mai mari dedicate lor;
  • pot fi oferite cu diverse ocazii, astfel incat pot fi date de-a lungul intregului an;
  • din punct de vedere logistic, tot ce ai de facut este sa alegi sa comanzi ceea ce doresti, urmand sa le primesti fara eforturi suplimentare.

Ca metoda de recompensare a angajatilor, poti folosi cosurile cadou de Craciun si de Paste, acestea fiind ocazii cu care sunt adesea utilizate. De la continut la ambalaj, pot fi personalizate pentru fiecare departament in parte sau pentru femei si barbati, astfel incat acestia sa se bucure de diverse bunatati.


Cosurile cadou de tip corporate sunt elegante si sunt o idee buna atunci cand firma doreste recompensarea angajatilor cu ocazii precum:

  • aniversarile in cadrul companiei sau chiar zile de nastere;
  • trecerea de la un departament al altul;
  • pensionarea.

Cosurile cadou pot fi un mod simplu de a face orice angajat sa se simta apreciat, mai ales atunci cand continutul acestora poate fi impartit cu familia sau chiar colegii de birou, dar poate fi si un bun stimulent pentru evolutia la locul de munca.


2.3. Recompensarea angajatilor prin alte stimulente 

Cultura organizationala a unei firme poate lasa loc si pentru alte strategii de recompensare a angajatilor, astfel incat sa fie alese cele mai bune stimulente motivationale pentru personal.
Printre acestea, zilele libere care pot fi castigate pentru eforturile depuse sunt foarte apreciate in ziua de azi, in care programul de lucru este considerat destul de incarcat. Tot din acest punct de vedere, posibilitatea de a lucra de acasa una sau doua zile pe saptamana poate fi un bun stimulent pentru angajati.
Reducerea programului de lucru in anumite situatii sau flexibiltatea in ceea ce priveste orarul sunt si ele metode pentru recompensarea angjatilor. Crearea unor noi posibilitati de promovare sunt printre cele mai importante stimulente de motivare a personalului.
Petrecerile si team building-urile sunt strategii cunoscute si folosite de majoritatea firmelor, insa ele raman in continuare metode bune de motivare a angajatilor. Acestea se pot completa cu oferirea de cosuri cadou, astfel incat sa se iasa din tiparele obisnuite cu care oamenii rezoneaza deja.
Posibilitatea de a participa la diverse cursuri de dezvoltare personala sau profesionala platite de firma este iarasi o strategie de recompensare, insa in unele cazuri aceasta poate fi implementata doar la nivel de departament, neacoperind nevoile tuturor angajatilor, ci doar a unei parti din ei.
Recompensarea angajatilor se poate face prin diverse strategii, alegerea celei sau celor mai potrivite ramanand exclusiv la decizia managementului. Cu toate acestea, trebuie tinut cont si de faptul ca anumite stimulente, precum primele sau bonusurile sunt potrivite cu anumite ocazii si nu de fiecare data. In rasplatirea personalului joaca un rol destul de important si cultura organzatiei, astfel ca pentru unele persoane zilele libere, cursurile sau un program mai flexibil pot fi idei destul de bune, insa nici acestea nu sunt foarte usor de implementat de fiecare data. Cosurile cadou, pe de alta parte, sunt o solutie eficienta de-a lungul intregului an. Usor de personalizat si adresandu-se tuturor oamenilor din companie, acestea au un alt mare avantaj si anume ca se pot incadra in orice buget.
In concluzie, poti alege sa iti stimulezi si motivezi angajatii pe durata intregului an cu cadouri usor de implementat pentru tot personalul, in asa fel incat acestia sa se simta stimulati sa ramana si sa evolueze alaturi de tine si firma ta.
Surse foto: Pexels.com, Pixabay.com

Comentarii

Nici o postare găsită

Scrie un comentariu