ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

Beneficii angajati – Relatia dintre nivelul de multumire al personalului si productivitate

15.07.2022
Cosulete cadou - Boutique Cadeaux

Beneficiile pentru angajati reprezinta diferitele tipuri de compensatii nesalariale pe care angajatorii le ofera angajatilor in plus fata de salariile obisnuite sau de optiunile salariale – de la asigurari private de sanatate sau de viata si pana la cadourile corporate. Acestea sunt adesea incluse in oferta de angajare si pot fi folosite ca o modalitate de a atrage si de a pastra angajatii de top. Pe masura ce tot mai multi angajati cauta oportunitati de angajare care sa se incadreze in stilul lor de viata, va fi nevoie de mai mult decat un salariu bun pentru a gasi candidati calificati, dar si pentru a-i pastra.

Cuprins:

  1. Beneficii pentru angajati - tipuri
  2. Beneficiile angajatilor – de ce sunt importante?


 1. Beneficii pentru angajati - tipuri

Exista trei tipuri principale de beneficii pentru angajati:


  • Beneficiile angajatilor care sunt impuse prin lege (de exemplu, asigurarile obligatorii de sanatate, respectiv sociale).
  • Beneficii pentru angajati care nu sunt impuse prin lege, dar sunt considerate un standard al industriei (vouchere de vacanta, asigurari private, abonamente la sali de fitness etc.).
  • Beneficii pentru angajati care sunt oferite ca un avantaj suplimentar sau ca un beneficiu suplimentar (cadouri corporate, team building-uri).

Cu totii intelegem contractul de baza dintre angajat si angajator: in schimbul orelor petrecute la birou sau la locul de munca, angajatii primesc un salariu. Dar asta nu este tot ceea ce intra in compozitia pachetului de remunerare (salariu) al unei persoane. Atunci cand un detinator de afacere, un manager care face angajari sau un reprezentant de resurse umane trimite o oferta de munca unui potential angajat, aceasta oferta va include un salariu propus, precum si (din ce in ce mai des) un pachet de beneficii pentru angajati.


Beneficiile sunt oferite angajatilor in plus fata de ceea ce primesc ca salariu. Beneficiile suplimentare, dincolo de asigurare si de pensie, sunt adesea descrise colocvial ca avantaje.


Exemple de beneficii:

  • Asigurare medicala
  • Acoperirea cheltuielilor stomatologice
  • Participarea la profit
  • Beneficii legate de pensionare
  • Acoperirea abonamentelor la sala de sport sau a taxelor de participare la diverse competitii, programe de pierdere in greutate si renuntare la fumat
  • Stimulente educationale, cum ar fi programele de perfectionare sau cursurile de specializare legate de locul de munca actual
  • Accesul la coaching sau la centre de meditatie si fitness
  • Oportunitati de voluntariat sau sprijin pentru derularea unor activitati de voluntariat
  • Modalitati de lucru flexibile (din ce in ce mai importante odata cu trecerea la modelele de lucru la distanta/hibride)

Din perspectiva persoanei aflate in cautarea unui loc de munca, evaluarea diferitelor oferte de munca inseamna sa compare nu doar salariul de baza initial si structura bonusurilor, ci si compensatiile monetare si beneficiile in ansamblu.


 2. Beneficiile angajatilor – de ce sunt importante? 

Oferirea unui pachet cuprinzator de beneficii pentru angajati are mai multe avantaje atat pentru intreprinderile mici, cat si pentru marile corporatii.


In primul rand, arata recunoasterea de catre angajator a faptului ca angajatii au nevoi dincolo de locul de munca si ca acesta considera important sa investeasca in sanatatea si bunastarea generala a angajatilor. Unul dintre exemplele cele mai cunoscute este oferirea de cadouri angajatilor la ocaziile speciale.


In al doilea rand, ca angajator, te poate ajuta sa te diferentiezi de concurenta de pe piata. Acest lucru iti permite sa atragi talente oferind mai multe zile libere anual fata de alte intreprinderi similare sau timp liber fara restrictii, o bursa educationala sau acoperirea a 100% din costurile asigurarilor private de sanatate. Tipurile de beneficii oferite, precum si detaliile fiecaruia dintre ele pot transmite un mesaj despre ceea ce valorizeaza compania. Beneficiile sunt minime sau sunt consistente? Sunt ele utile sau convingatoare pentru un potential angajat?


In al treilea rand, acest tip de beneficii pot contribui la pastrarea angajatilor, ceea ce este mai important acum decat oricand, avand in vedere ritmul in care oamenii renunta la locurile de munca dupa pandemie.


Programele de asistenta pentru angajati care se concentreaza pe sanatatea mintala ii ajuta pe angajati sa treaca prin perioadele dificile. Acestea pot oferi chiar si indrumare si consiliere pentru schimbarea carierei, pentru a se asigura ca angajatii gasesc cea mai buna potrivire in cadrul organizatiei.


Unele tipuri de beneficii pentru angajati pot fi asteptate in ramura ta de activitate sau chiar impuse prin lege. Altele sunt tipuri de beneficii pe care le poti folosi pentru a te diferentia si a atrage candidati cu o calificare superioara.


Poti opta pentru mai multe tipuri de beneficii – fie singulare, fie pachete:

  • Asigurare medicala privata
  • Asigurare de viata
  • Planuri de pensionare
  • Asigurare de invaliditate
  • Beneficii marginale – cosuri cadou de Paste sau de Craciun, zile libere suplimentare, petreceri corporate

Asigurarea medicala privata este unul dintre cele mai comune beneficii pentru angajati. Cu toate acestea, nu exista cu adevarat un standard general de asigurare medicala. Acest lucru se datoreaza faptului ca specificatiile politelor de asigurare difera de la un furnizor la altul. In plus, asigurarea medicala este oarecum un termen general de tip „umbrela” care acopera cateva tipuri de polite specifice.


Majoritatea planurilor de asigurare de sanatate acopera problemele generale de sanatate. Iata cateva exemple:

  • Cheltuielile de spitalizare
  • Examene medicale anuale
  • Taxe de ambulanta de urgenta
  • Retete
  • Taxe medicale
  • Servicii de laborator
  • Tratamente standard
  • Supravegherea sarcinii si ingrijirea maternitatii

Multe planuri de asistenta medicala exclud serviciile oftalmologice si dentare, motiv pentru care acestea sunt adesea considerate polite separate. Asigurarea dentara si a vederii sunt considerate, de obicei, prime optionale si se adauga in general la planurile standard.
Planurile de asigurare dentara acopera de obicei 100% din costurile de preventie dentara, dar doar jumatate din serviciile de baza si procedurile majore, cum ar fi chirurgia dentara.


Exemple de costuri pe care asigurarea dentara le acopera in general sunt:

  • Ingrijirea preventiva, cum ar fi controalele de rutina
  • Aparate dentare si aparate de retentie (cel mai probabil vor fi acoperite daca echipamentul este considerat necesar pentru buna functionare a gurii)
  • Extractia unui dinte
  • Tratamentul bolilor gingivale

Un alt beneficiu comun oferit de companii pentru a-i atrage pe noii angajati si pentru a-i sustine si proteja pe cei mai vechi este asigurarea de viata.


Exista cateva tipuri principale de polite de asigurare de viata oferite ca parte a unui pachet de beneficii pentru angajati:

  • Asigurare de viata de grup pe termen lung. Acesta este un contract de asigurare care acopera mai multe persoane (spre deosebire de o polita de asigurare de viata individuala) in caz de deces din orice motiv. Acestea sunt adesea mult mai ieftine decat politele individuale de asigurare de viata.
  • Asigurare colectiva de deces accidental si invaliditate. Aceasta este similara cu asigurarea de grup la termen. Cu toate acestea, acopera doar anumite circumstante specifice care duc la deces sau la invaliditate.
  • Asigurarea de accidente in timpul calatoriilor de afaceri. Aceasta ofera acoperire pentru deces, ranire sau paralizie in timp ce angajatul se afla in incinta sediilor de afaceri sau calatoresc din motive profesionale.
  • Asigurarea de invaliditate este un alt tip de beneficiu pentru angajati care contribuie la confortul interior si la bunastarea generala a unui angajat.
  • Asigurarea de invaliditate pe termen scurt este menita sa acopere pentru o perioada scurta de timp riscurile de accident sau de dezvoltare a unei boli care l-ar putea impiedica sa lucreze. De obicei, acopera perioade cuprinse intre trei si la sase luni.
  • Asigurarea de invaliditate pe termen lunga acopera riscurile angajatului pentru o perioada mai lunga de timp. Se refera de obicei la dizabilitati mai grave, care pot conduce ca o persoana sa se afle in imposibilitatea de a lucra pe termen nelimitat sau permanent. De obicei, acopera perioade de 5, 10 sau 20 de ani.

Cele mai frecvente tipuri de beneficii suplimentare pentru angajati oferite astazi sunt:

  • Asigurarea medicala privata
  • Asigurarea de viata
  • Asigurarea de invaliditate
  • Contributii la pensie si planuri de pensii private
  • Cadourile oferite la ocazii speciale - sarbatori calendaristice, aniversari etc. - aceasta fiind si o soluție foarte la indemana, personalizabila si eleganta.

Cu toate acestea, exista o intreaga serie de alte beneficii suplimentare pe care le ofera angajatorii. Acest lucru ii ajuta sa se diferentieze de concurenti si sa ofere un pachet salarial mai atractiv.


Optiunile de cumparare de actiuni sunt oferite mai frecvent in randul startup-urilor din domeniul tehnologiei si fac adesea parte din pachetele salariale ale corporatiilor mai mari.


Asta inseamna ca acea companie ii ofera unui angajat dreptul de a cumpara actiuni ale companiei la un pret prestabilit.
De obicei, angajatii trebuie sa ramana in cadrul unei companii pentru o anumita perioada de timp inainte de a-si putea exercita acest drept, de exemplu, minimum un an.


In cazul in care compania a inregistrat rezultate bune in aceasta perioada, actiunile pot valora semnificativ mai mult decat ceea ce plateste angajatul pentru ele. Acest lucru inseamna ca optiunea pe actiuni ii ofera un castig financiar urias atunci cand decide sa isi exercite optiunea de cumparare.


Acest tip de beneficiu poate stimula angajatii sa ramana in firma pe termen lung. De asemenea, leaga indirect performanta unui angajat de performanta companiei si de capacitatea acestuia de a obtine profit financiar ca urmare a cresterii pretului actiunilor.


Programele de wellness pentru angajati includ stimulente precum:

  • Facilitati pentru activitati sportive sau exercitii fizice la sediu
  • Abonamente la sali de sport
  • Cursuri de yoga si meditatie la birou
  • Oferirea unor gustari sanatoase la locul de munca si mese subventionate integral sau partial

Unii angajatori ofera asistenta pentru rambursarea costurilor cursurilor de specializare sau de perfectionare. Alternativ, poti oferi asigurarea costurilor de scolarizare relevante pentru industria si rolul angajatului. Unele companii abordeaza acest aspect intr-un mod strict pentru a restrictiona tipurile de cursuri sunt eligibile, altele ofera o indemnizatie de invatare mai flexibila, potrivita pentru cursuri, ateliere si alte oportunitati de invatare continua.


Daca angajezi o persoana care se muta dintr-un alt oras in acest scop, atunci o parte din pachetul sau de beneficii ar putea fi conceput pentru a o ajuta in perioada de instalare sau de tranzitie. De exemplu, un bonus la angajare poate contribui la acoperirea costurilor de relocare sau ii poti achita cheltuielile cu hotelul sau chiria pentru o perioada de timp.


Daca ai angajati care lucreaza de la distanta sau in sistem hibrid, ia in considerare implementarea unui pachet de beneficii pentru angajati care sa stimuleze la acest lucru.


De exemplu, ai putea contribui financiar sau chiar sa ii asiguri in totalitate echipamentele de birou, un scaun ergonomic, un monitor de calculator sau un laptop etc.


In cazul in care printre angajatii tai se numara si navetisti, contributiile la costul deplasarii zilnice a acestora pot ajuta la atenuarea preocuparilor acestuia cu privire la nivelul cheltuielilor pe care il poate atinge doar transportul.


Costul ingrijirii copiilor poate fi prohibitiv pentru parintii care fac parte din forta de munca, in special in urma pandemiei. Conform statisticilor, mai mult de jumatate dintre parinti nu au primit niciun sprijin extern pentru ingrijirea copiilor in timpul pandemiei sau nu si-au permis angajarea unei bone.


Oferind sprijin pentru a ajuta la acoperirea costurile ridicate ale ingrijirii copiilor in pachetul de beneficii pentru angajati, le vei asigura acestora un confort atat de necesar in timpul orelor de lucru. Sustinerea poate fi acordata fie ca bonus financiar, fie ca subventionare a unor institutii private sau a programelor de tip before sau after school.


Unii angajatori ofera chiar si servicii de ingrijire a copiilor la fata locului (locuri speciale de joaca, unde sunt si unul sau mai multi supraveghetori, astfel incat parintii sa se poata ocupa cu usurinta de copiii lor, daca este necesar. Altii subventioneaza optiunile de ingrijire a copiilor in caz de urgenta, astfel incat parintii sa se simta confortabil la locul de munca, avand mai putine griji legate de situatiile neprevazute care pot interveni.
Bineinteles, nu este obligatoriu – si nici foarte realist - sa ii oferi unui angajat toate tipurile de beneficii existente. Multe dintre ele nu vor fi importante sau aplicabile pentru unii dintre angajatii tai.


Insa o modalitate buna de a aborda pachetele de beneficii este sa ai o mare varietate de servicii utile si adecvate pe care le poti oferi. Acest lucru iti va permite chiar sa creezi pachete specifice pentru fiecare nou angajat, astfel incat sa i se potriveasca. Ce este sigur este faptul ca angajatii multumiti sunt mult mai productivi, iar sansele ca acestia sa ramana in cadrul organizatiei sunt mult mai mari.

Sursa foto: Pexels.com


Comentarii

Nici o postare găsită

Scrie un comentariu