Motivatia angajatilor este foarte importanta pentru succesul si imaginea unei companii. Cu toate acestea, cercetarile arata ca doar 29% dintre angajati sunt cu adevarat motivati, productivi si au un sentiment de apartenenta la locul de munca. Lipsa motivatiei la locul de munca poate duce la o productivitate redusa, niveluri mai scazute de performanta si, in final, la neindeplinirea obiectivelor organizatiei.
In acest articol, vom analiza de ce motivatia angajatilor este importanta in orice afacere sau companie. In plus, vei afla cum se poate manifesta o motivatie scazuta la locul de munca si cum iti poti motiva angajatii cu ajutorul unor strategii simple si eficiente.
CUPRINS:
Termenul de motivatie isi are radacinile in cuvantul de origine latina „movere”, care inseamna miscare. In general, motivatia este definita ca un ansamblu de dorinte sau consideratii care genereaza energia necesara pentru ca o persoana sa isi indeplineasca anumite scopuri sau obiective. Motivele care stau la baza unor astfel de comportamente sunt strans legate de nevoile interioare ale unui individ si trebuie canalizate in directia satisfacerii respectivelor nevoi.
La locul de munca, motivatia angajatilor se refera la gradul de implicare, multumire, autonomie, entuziasm si confort pe care il resimt acestia in cadrul companiei. De exemplu, daca un angajat este motivat de un anumit factor, este mai probabil ca acesta sa puna mai multa energie in indeplinirea unui anumit obiectiv. Totodata, acesta va simti o mai mare satisfactie atunci cand va atinge respectivul obiectiv.
Pe de alta parte, exista situatiile in care obtinerea unui rezultat nedorit poate provoca mai multa dezamagire angajatului. Cu toate acestea, unii angajati pot fi mai motivati sa treaca peste acest eveniment si sa invete din asta. Astfel de dovezi de rezilienta si adaptabilitate trebuie recunoscute si sustinute in mod activ de personalul de conducere al organizatiei.
Motivatia este un sentiment intern, ceea ce inseamna ca nu poate fi impusa angajatilor. De aceea, antreprenorii trebuie sa cunoasca nevoile fiecarui angajat in parte, si sa stie cand si in ce mod il poate ajuta sa performeze cat mai bine in cadrul companiei. In aceste cazuri, mici atentii oferite angajatilor pot face aceasta sarcina mult mai usoara. Cosurile cadou sunt accesibile, pot fi livrate direct la adresa si pot fi personalizate.
Orice companie trebuie sa aiba in vedere ca fiecare angajat este unic, cu trasaturi si nevoi Asadar, procesul de motivare a angajatilor tai va trebui inceapa de la o intelegere mai profunda a diferitelor tipuri de motivatie.
Se pot identifica doua tipuri de motivatie, motivatia intrinseca (interioara) si motivatia extrinseca (exterioara). Unii angajati raspund mai bine la motivatia care vine din interior, in timp ce altii pot raspunde mai bine la motivatia exterioara.
Motivatia intrinseca
Asa cum ii spune si numele, acest tip de motivatie inseamna ca un angajat este motivat din interior. El/ea are dorinta de a performa bine la locul de munca, tocmai datorita faptului ca obiectivele si scopurile activitatii profesionale sunt in acord cu sistemul lor de valori. Astfel de persoane dispun de un set de calitati esentiale precum curiozitatea, onoarea, cunoasterea de sine si dorinta de a obtine succes.
Convingerile interioare sunt de obicei cei mai puternici factori motivationali. De aceea, acestea trebuie intretinute la locul de munca. Daca esti manager, team leader sau te aflii intr-un rol de conducere, nu neglija impactul pe care un feedback onest in poate avea. Mai multe studii psihologice au demonstrat faptul ca laudele (inclusiv feedback-ul pozitiv) cresc motivatia intrinseca a angajatului. Cu toate acestea, laudele nejustificate pot avea efectul advers: supraestimarea individuala si pierderea motivatiei pe termen lung. De aceea, asigura-te ca faci totul cu moderatie si ca personalul tau iti inteleg asteptarile.
Motivatia extrinseca
Motivatia unui salariat este stimulata de factori externi, precum recompensele (cadouri, sporuri, promovari, beneficii), validarea si ale actiuni concrete prin care le recunosti meritele. Unii oameni s-ar putea sa nu aiba capacitatea de automotivare, si doar motivatia externa ar putea da rezultate. Cercetarile arata ca anumiti factori exteriori de motivare pot stimula dorinta unei persoane de a deprinde un nou set de abilitati sau de a-si asuma proiecte cu miza mai mare. Recompense precum bonusurile, avantajele, premiile, cadourile pot motiva oamenii sau pot oferi un feedback tangibil.
Cu toate acestea, trebuie sa fii atent si la recompensele extrinseci! Prea mult din orice poate fi daunator, iar in calitate de antreprenor trebuie sa stabiliti clar limite si asteptari de la angajatii tai in directia atingerii obiectivelor organizationale.
Lipsa motivatiei angajatilor este o problema cu care multe organizatii se pot confrunta la un moment dat. Nivelurile de motivatie scazute in cazul salariatilor pot fi cauzate de o multime de factori precum un mediul de lucru nepotrivit, volumul mare de munca, salarizarea injusta, management slab, rutina accentuata, dar si probleme de natura personala. De aceea, ca antreprenor, trebuie sa identifici din timp cum se manifesta o motivatie scazuta in echipa ta si sa previi inainte ca aceasta atitudine sa afecteze buna desfasurare a activitatii companiei.
Iata cateva semne care indica faptul ca angajatii tai pot fi demotivati:
Construirea de relatii pozitive cu angajatii este motorul de functionare al fiecarei organizatii. De aceea, liderii trebuie sa dezvolte anumite strategii prin care le pot oferi acestora suportul necesar. Iata cateva metode si tehnici prin care iti poti ajuta angajatii sa fie mai motivati:
A. Strategii prin care poti pune in valoare vocea angajatului
Chestionare de motivare a angajatilor: astfel de sondajele se pot realiza prin programe software sau pe platforme de sondaje online, iar rezultatele lor pot fi accesate foarte usor. Lasa-ti echipa sa ofere un feedback sincer si autentic despre experienta lor in companie. Acest lucru te va ajuta sa identifici ce anume ii motiveaza si, implicit, zonele spre care trebuie sa iti indrepti atentia.
Chestionare de satisfactie a salariatilor: Satisfactia la locul de munca depinde de o varietate de factori, cum ar fi mediul de lucru, beneficii, roluri si responsabilitati etc. Efectuarea unor sondaje care indica nivelul de satisfactie a angajatilor ii va ajuta pe manageri sa inteleaga ce elemente creeaza probleme la locul de munca si ce schimbari pot fi luate in acest sens.
Feedback: Odata cu efectuarea sondajelor de opinie in cazul angajatilor, feedback-ul primit este o resursa foarte importanta. Asigura-te ca ideile, sugestiile, nemultumirile pe care le-au prezentat vor fi analizate si adresate in timp util.
B. Strategia recompenselor
Recompensele extrinseci: Un salariu atractiv, corect si transparent, este cu siguranta unul dintre factorii externi care poate da tonul in atitudinea angajatului fata de companie. Multe companii mai ofera pe langa salariu, o serie beneficii de locuri de muncă precum un abonamente la sala de fitness, asigurare privata de sanatate, reduceri la diferite produse sau servicii etc. Fie ca angajatul a avut o initiativa laudabila, sau a finalizat un proiect foarte important, un bonus la salariu poate fi dovada tangibila a recunoasterii meritelor acestora. Totodata, promovarile pot fi acordate salariatilor care au indeplinit anumite criterii pe o perioada mai lunga de timp. Nu in ultimul rand, oferirea de cadouri corporate (precum cosuri personalizate) la ocazii speciale precum aniversari, sarbatori, promovari ramane unul dintre cele mai eficiente moduri de a-ti recompensa oamenii.
Acesta este unul dintre cele mai bune feluri de a creste motivatia angajatilor si de a le reaminti ca sunt pretuiti. Este o alegere excelenta care denota atat rafinament, cat si familiaritate. De asemenea, este o varianta care poate multumi pe toata lumea.
Recompensele intrinseci: este important sa iti recompensezi angajatii, insa in acelasi timp asigura-ta ca acestia simt ca munca si eforturile lor contribuie la bunastarea si succesul companiei. Valori precum recunostinta, respectul, comunicarea, transparenta sunt foarte importante in acest sens. De aceea, atunci cand angajatul face un lucru bun pentru companie, comunica-i deschis acest lucru. Expresii motivatoare precum “Multumesc” sau “Faci o treaba grozava” ii vor valida efortul de pus si ajuta la crearea unei legaturi sanatoase intre angajator si angajati. Cei din urma vor fi si mai implicati in munca lor atunci cand sunt constienti de modul in care contributiile lor au un impact pozitiv asupra organizatiei. Totodata, crearea unui mediu pozitiv la locul de munca contribuie si ea la motivarea angajatilor. Organizeaza frecvent meetinguri informale, petreceri sau teambuildinguri care au rolul de a consolida relatiile de la locul de munca si de a aduce un sentiment de apartenenta in randul echipei.
C. Strategii legate de organizatie
Exemplul liderului: Angajatii trebuie sa fie constienti de faptul ca eforturile lor duc la ceva important. Ei trebuie sa isi cunoasca destinatia si, mai important, calea care ii va duce acolo. De aceea, in calitate de lider, trebuie sa ai o viziune foarte clara a companiei tale si sa fii suficient de pasionat pentru ca si ceilalti sa iti sustina viziunea. Concepe alaturi de echipa ta “povestea organizatiei”, urmarind parcursul ei de la fondare, la crestere si pana in prezent. Vei fi placut surprins/a de cat de creativi si implicati pot deveni.
Planul carierei: Un plan de dezvoltare al carierei cu roluri si responsabilitati clar mentionate este extrem important pentru angajati. Un astfel de instrument ii poate ajuta sa se concentreze mai bine si sa-si orienteze eforturile catre un obiectiv realizabil. Asigura-te ca fiecare angajat beneficiaza de un astfel de plan personalizat, iar asteptarile sunt comunicate in mod transparent si clar.
Autonomie, nu autoritate: Micromanagerierea angajatilor este unul dintre cel mai neproductiv si periculos mod prin care iti poti motivezi echipa. Un antreprenor exemplu trebuie sa fie un adevarat facilitator, care are incredere ca in echipa lui se afla oameni cu abilitatile si calitatile potrivite. Atunci cand angajatii au mai multa libertatate de actiune, vor avea o atitudine mai buna la locul de munca. De aceea, o politica de tip “usi deschise” si o echipa de management care poate oferi ghidajul necesar sunt de preferat.
Flexibilitate: Pentru multi angajati, naveta la locul de munca este dificila si solicitanta. In plus, munca de la distanta poate creste motivatia si productivitatea angajatilor. Permitand o oarecare flexibilitate in ceea ce priveste programul si modul de desfasurarii al activitatii profersionale, vei avea angajati mult mai fericiti si motivati.
O echipa motivata va aduce intotdeauna multiple beneneficii companiei din care face parte. Acum, ai toate resursele pentru a putea identifica nevoile angajatilor tai si pentru creste nivelul de motivatie, implicare si de satisfactie al acestora.
Sursa foto: pexels.com, Boutiquecadeaux.ro
Nici o postare găsită
Scrie un comentariu